Ürün Sembolleri
3 Mayıs 2013
Markete, bakkala gidip haftalık veya günlük alışverişimizi yaptığımızı düşünelim. Ürünü almaya karar verdiğimizde genellikle gözümüz ambalajın üzerindeki son kullanma tarihini arar ilk olarak. Belki besin değerlerine, kalori oranlarına bakarız. Bununla beraber ambalajın üzerini incelediğimizde marka amblemlerinden, üretim tarihlerinden, besin değeri tablolarından daha başka sembollerin de yerleştirilmiş olduğunu görürüz. İşaretlerin renkleri ilgimizi çeker, inceleriz yalnızca anlamını bilmeden. Kimi zaman televizyonda gördüğümüz kamu bilgilendirmelerinden aklımızda kalabilir anlamları. Ya da belki hiç farkında bile olmadan ambalajı çöpe, geri dönüşüm kutularına atarız.
Peki aslında, poşetler dolusu taşıyıp tükettiğimiz ürünler, üzerindeki bu sembollerle bize aslında kendileriyle ilgili ne söylemek istiyorlar? Biz araştırdık, bulduk ve paketlerin üzerindeki bu sembolik işaretlerin anlamlarını, bir paket program olarak bilginize sunuyoruz.
“250g e “ yazısındaki e nedir? (estimated sign/e mark) Bu sembol ürünün net miktarının denetimi için geliştirilmiş bir sistemi gösteriyor. Kalite, Avrupa onayı veya Avrupa boyutları gibi konularla ilgili değil. Bu sisteme göre; ambalaj üzerinde belirtilen miktar, örneğin 100 gram ise her bir ambalaj için 100 gram olmalı. “e” sembolü kullanma izni verildikten sonra, ambalajlar ortalama ağırlığı net 100 gram olacak şekilde doldurulmalı.
Ürünün ambalajı üzerinde bulunan “Yeşil Nokta” amblemi, o ambalajı piyasaya süren marka sahibinin, Ambalaj Atıklarının Kontrolü yönetmeliği uyarınca geri kazanım sorumluluğunu ÇEVKO’ya devrettiğini gösteriyor. ( ÇEVKO : Türkiye’ de faaliyet gösteren bir yetkilendirilmiş kuruluş olarak yeşil nokta işaretinin tek temsilcisi)
1- Kağıt/karton malzemesinden imal edildiğini gösteren simge.
2- Metal bir malzemeden imal edildiğini gösteren geri dönüşüm.
3- Ürünün cam malzemeden imal edildiğini gösteren bir geri dönüşüm simgesi.
4- Ambalajın geri dönüşebilir malzemeden olduğunu gösteriyor.
UHT Ne demek: UHT, gıda teknolojisinde “Ultra High Temperature” (Çok Yüksek Sıcaklık) sözcüklerinin ilk harflerinden oluşur. UHT daha çok sütün üzerinde gördüğümüz bir ibare. Sütlerin, tüketici tarafından sterilize, kutu ya da uzun ömürlü süt olarak da tanımlanmasını sağlamak amaçlı (Yöntem: Özel bir teknolojik işlemle süt, 135-150 derecede 2-6 saniye tutularak içinde bulunan ve sütün bozulmasına neden olabilecek, hastalık yapabilecek tüm mikroorganizmalardan arındırılır. Teknolojisi gereği soğuk zincire gerek kalmadan raf ömrünün sonuna kadar dayanır.)
Ürünün geri dönüştürülmüş maddeden elde edildiğini gösteriyor.
1- Barkod
2- Hizmet üreten sektörlerde, iş yerleri, kurum veya kuruluşların verdiği hizmetlerin yeterliliğinin, ilgili Türk Standardına ve/veya Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanmış olan kriterlere uygunluğunu gösteren bir belge. Geçerliliği 1 yıl.
3- “Kullanımı sonrasında doğaya bırakılmamalıdır. Çevreye zararlı ürün içermektedir.” anlamına geliyor.
4- Trans yağ yoktur.
5- Türk Malı
Ambalajın üzerinde yandaki ÇEVKO işaretinin bulunduğu ürünleri üreten kuruluşlar, “ÇEVKO Vakfı üyesidir.” demeye yarayan sembol.
CE işareti çoğunlukla bir kalite simgesi olarak bilinir ama bu yaygınlaşmış bir yanlış… Bu simge AB üyesi ülkeler arasında malların serbest dolaşımını sağlamak amacıyla kullanılan bir işarettir.
mükkemmeller çok işime yaradı