Çocuklar Ortada Kaldı
17 Temmuz 2013
4+4+4 düzenlemesiyle ilkokul olarak eğitime devam edecek okulda 5. sınıfa geçen 48 çocuk açıkta kaldı. Birinci sınıf kayıtları ise sadece okulun bulunduğu bölgeden alınacak. Oysa burası üstünlerin tek okulu olduğu için İstanbul ’un her bölgesinden çocuklar buraya geliyordu.
Türkiye’de üstün zekalı çocuklara da eğitim veren tek devlet okulu, Beyazıt’taki Ford Otosan İlköğretim Okulu’ydu. Ortaöğretimde ise Türk Eğitim Vakfı İnanç Türkeş Özel Lisesi vardı.
MEB, 2002 yılında İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi (HAYEF) ile bir protokol imzaladı. Protokol gereği Ford Otosan İlköğretim Okulu, MEB’E bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri’nin yönlendirmesi ve yapılan bir sınavla üstün yetenekli çocukları da almaya başladı.
Üstün yetenekli çocuklar, normal zeka seviyesindeki akranlarıyla aynı sınıfta kaynaştırma eğitimi görüyordu. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Üstün Zekalılar Ana Bilim Dalı bir eğitim programı oluşturdu.
Öğrenciler ve aileler 15 gün önce öğrendikleri bu kararla şok yaşadı. Sıkıntılar bununla da bitmedi çünkü ilkokula da sadece adrese dayalı kayıtla öğrenci alınacağı belirtildi. Okulda, yetenekli ve normal çocuklar birlikte kaynaştırma eğitimi alıyorlardı. Bu sayede yetenekli çocuklar dünyaya daha kolay adapte olabiliyorlardı.
ORTADA KALDILAR
MEB’in bu kararı üstün zekalı çocukları mağdur etti çünkü devam edebilecekleri başka bir okul yok. Okulda, yetenekli ve normal çocuklar birlikte kaynaştırma eğitimi alıyorlardı. Bu sayede yetenekli çocuklar dünyaya daha kolay adapte olabiliyorlardı.
Şimdi bütün bunlar bir yana, bir çocuğun üstün yetenekli olduğunu anlamak için erken yaşlarda çocuğu tespit etmek gerekir. Zaten çocuklar 5 yaş öncesinde belirgin davranışlar ortaya koymaya başlar. 4-5 yaşından önce okumayı öğrenen çocukların büyük bir çoğunluğu üstün zekalı çıkıyor. Çocuk, erken yaşta okuma becerisini geliştiriyorsa üstün zekalıdır. Okuma yazmanın ardından 3-4 yaşında yazıyorsa, zamanla matematik becerilerinin geliştiğini görüyoruz. Anne ve babalar, bu gibi çocuklara dikkat etmelidir. Bazı çocuklarda bunu göremiyoruz. Bazı çocukların akademik becerilerinin 5-6 yaşından sonra geliştiği görülür. Bu çocuklar üzerinde yaptığımız testlerde yüzde 17 civarından üstün yetenek tanımlaması var. Çocuğun gelişimde yürümeye, konuşmaya başlaması, okumayı ve yazmayı öğrenmesi gibi önemli evreler var. Çocuk, diğer çocuklara göre bu evrelerini erken tamamlıyorsa o çocukta üstün yetenek vardır.